Με αφορμή ερωτήματα οικονομικών φορέων σχετικά με τη δυνατότητα ακύρωσης δελτίου εισόδου εμπορευμάτων που τίθενται υπό το καθεστώς της τελωνειακής αποθήκευσης, διευκρινίζονται τα παρακάτω στην διαταγή.
1. Σύμφωνα με τις περιπτώσεις α) και β) της παραγράφου 1 του άρθρου 2 του Κώδικα ΦΠΑ (ν. 2859/2000, ΦΕΚ 248 Α), αντικείμενο του ΦΠΑ είναι, μεταξύ άλλων, η παράδοση αγαθών από επαχθή αιτία στο εσωτερικό της χώρας από υποκείμενο στο φόρο που ενεργεί με αυτή την ιδιότητα καθώς και η εισαγωγή αγαθών στο εσωτερικό της χώρας.
2. Επιπλέον, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 25 του Κώδικα Φ.Π.Α, εκδόθηκε η ΠΟΛ.1184/2018 απόφαση Διοικητή Α.Α.Δ.Ε. με την οποία θεσπίσθηκε διαδικασία απαλλαγής του φόρου προστιθεμένης αξίας κατά τη θέση εμπορευμάτων σε ελεύθερη κυκλοφορία με ταυτόχρονη υπαγωγή σε καθεστώς τελωνειακής αποθήκευσης (καθεστώς 07) και κατά την παράδοση εγχώριων εμπορευμάτων με υπαγωγή σε καθεστώς τελωνειακής αποθήκευσης.
3. Κατ’ εφαρμογή των ανωτέρω διατάξεων, οι παραδόσεις αγαθών από υποκείμενα στο φόρο πρόσωπα που τίθενται σε καθεστώτος τελωνειακής αποθήκευσης απαλλάσσονται από τον φόρο προστιθεμένης αξίας. Για την απαλλαγή αυτή, ο πωλητής εκδίδει προς τον αγοραστήδικαιούχο του καθεστώτος Τελωνειακής Αποθήκευσης τιμολόγιο χωρίς ΦΠΑ το οποίο εκδίδεται σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4308/2014 (Α΄251) περί Ελληνικών Λογιστικών Προτύπων και φέρει την ένδειξη «ΑΠΑΛΛΑΓΗ ΦΠΑ – ΑΡΘΡΟ 25 – υπό στοιχεία ΠΟΛ.1184/2018» και τον αριθμό της άδειας της αποθήκης Τελωνειακής αποθήκευσης και διατηρεί αντίγραφο του Δελτίου Εισόδου, όπως του αποστέλλεται από τον διαχειριστή της αποθήκης.
4. Ομοίως, για την έξοδο των εμπορευμάτων από το καθεστώς της τελωνειακής αποθήκευσης πρέπει να τηρούνται από τον πωλητή τα σχετικά παραστατικά και δικαιολογητικά της απαλλαγής ή καταβολής του φόρου ανάλογα με την προορισμό που λαμβάνουν τα εμπορεύματα, έτσι όπως περιγράφεται ανά περίπτωση προορισμού στην ΠΟΛ.1184/2018 απόφαση Διοικητή Α.Α.Δ.Ε.
5. Στις περιπτώσεις εμπορευμάτων που έχουν υπαχθεί στο καθεστώς τελωνειακής αποθήκευσης και κατά το διάστημα παραμονής τους στο καθεστώς ακυρώνεται η πώληση, δυνάμει της οποίας αυτά εισήλθαν στο καθεστώς, γεννάται η υποχρέωση επιστροφής τους στον πωλητή κατόπιν της εξόδου των εμπορευμάτων αυτών από το καθεστώς, δεδομένου ότι ο λόγος υπαγωγής τους στο καθεστώς της τελωνειακής αποθήκευσης παύει να υφίσταται. Συνεπώς, στις περιπτώσεις ακύρωσης της πώλησης των εμπορευμάτων που υπήχθησαν στο εν λόγω καθεστώς και λαμβάνοντας υπόψη ότι η πράξη της επιστροφής δεν αποτελεί φορολογητέα πράξη παράδοσης, όπως ορίζεται στην περ. α) της παραγράφου 1 του άρθρου 2 του Κώδικα ΦΠΑ, εκδίδονται τα προβλεπόμενα φορολογικά παραστατικά, ακυρώνεται το αντίστοιχο Δελτίο Εισόδου, με παράλληλη άρση της υποχρέωσης καταβολής του ΦΠΑ για το οποίο δόθηκε απαλλαγή με την θέση των αγαθών στο καθεστώς.
6. Κατόπιν των ανωτέρω και λαμβάνοντας υπόψη ότι η δυνατότητα υποβολής αιτήματος ακύρωσης, υπάρχει μόνο για τα Δελτία Εισόδου που βρίσκονται σε κατάσταση «Αποδεκτό» ή 3 «Οριστικοποιημένο» και η ακύρωση ενός Δελτίου Εισόδου πραγματοποιείται μόνο από τον Διαχειριστή της Αποθήκης, κατόπιν αίτησης που υποβάλει ο ίδιος στο αρμόδιο τελωνείο, το οποίο έχει τη δυνατότητα μόνο να αποδεχθεί ή να απορρίψει το αίτημα ακύρωσης του αποθηκευτή, σας γνωρίζουμε ότι, τα Δελτία Εισόδου που βρίσκονται σε κατάσταση «Τακτοποιημένο» και προκύπτει βάσιμος λόγος ακύρωσής τους, όπως π.χ. η «ακύρωση της πώλησης» και μέχρι τη διευθέτηση της δυνατότητας ακύρωσής τους, μηχανογραφικά από το σύστημα των τελωνείων ICISnet, θα τηρούνται σε ξεχωριστό αρχείο από τον αποθηκευτή, συνοδευόμενα από τα κατάλληλα δικαιολογητικά έγγραφα που αποδεικνύουν τους λόγους της ακύρωσης (πχ. πιστωτικό τιμολόγιο που εκδίδεται λόγω ακύρωσης της πώλησης, βάσει της οποίας εισήλθαν αρχικά τα εμπορεύματα στο καθεστώς), για να επιδεικνύονται με όλα τα σχετικά παραστατικά και έγγραφα σε περίπτωση ελέγχου και τα εμπορεύματα θα εξέρχονται του καθεστώτος κατά τα ανωτέρω (επιστροφή στον πωλητή) χωρίς την καταβολή ΦΠΑ. Παράλληλα ο διαχειριστής προβαίνει εντός εικοσιτεσσάρων ωρών (24) ωρών σε σχετική γνωστοποίηση προς την αρμόδια τελωνειακή αρχή μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, όπου θα αναφέρονται κατ΄ ελάχιστον:
α) ο αριθμός καταχώρισης στη λογιστική αποθήκης (ΑΚΛΑ) του αρχικού τιμολογίου,
β) ο αριθμός του αρχικού τιμολογίου,
γ) ο αριθμός του πιστωτικού τιμολογίου που εκδίδεται λόγω ακύρωσης της πώλησης.
Τα ως άνω παραστατικά και έγγραφα πρέπει να καταχωρίζονται στη λογιστική αποθήκης που διατηρεί ο διαχειριστής της αποθήκης, ώστε να τίθενται στη διάθεση των τελωνειακών ή φορολογικών υπηρεσιών, όταν αυτό του ζητηθεί.